måndag 4 mars 2013

ZEBAZTIAN LOOC DUCK- FÖRÄNDRINGEN


Zebaztian var mitt namn, jag var 14 skulle fylla 15. Jag var väldigt intelligent och duktig i skolan, alla tyckte att jag var en nörd och de coola och populära killarna mobbade mig. Jag kunde inte gå hem från skolan utan att bli retad och mobbad, de puttade på mig och när jag kom till skolan på morgonen så brukade de säga saker som - Nämen kolla, där kommer ju nörden! Eller - Tjena nördis, ska du hit och leka perfekt nu igen. Jag önskade så mycket att jag skulle bli populär. Men när jag kom hem kunde jag känna mig trygg, för där hade jag ju min trogna vän, hus alfen Dobbly. Jag frågade Dobbly - Hur ska jag göra för att bli populär? Dobbly svarade - Det finns en dryck som gör dig populär, Då svarade jag - Men hur ska jag kunna göra en magisk dryck? Dobbly svarade - Jag kan receptet, du behöver bara hitta alla ingredienser. Då svarade jag - Vilka ingredienser? Dobbly svarade - nejlikor, trollspott, myr kiss, svettiga sockar och vispgrädde och glöm inte att hälla i lite mald tandkräm. Då svarade jag - okej då, men hur ska jag få tag i trollspott och myr kiss? Dobbly svarade - Du måste gå till troll staden och sedan till myr slätten. När du ska ta trollspottet måste du dra i trollets svans så att den spottar. Jag svarade - Okej, men vart ligger troll staden? och vad är nejlikor? Dobbly svarade - När du går till troll staden går du höger vid fladdermus grottan och sedan går du rakt fram tills du kommer till en äng med blommor och där växer det nejlikor, de är orange grön randiga, sen går du tillbaka till fladdermus grottan. När du kommer till fladdermus grottan så går du in en liten bit tills du kommer till en hemlig sten knapp. Du trycker på knappen och då flyttas ett sten block. Du går in i hålet och där ser du en jättestor port, du öppnar porten genom att säga det hemliga lösenordet och när du har sagt det så går du in, drar ett troll i svansen och fångar spottet i en burk. Jag svarade - Vad är det hemliga lösenordet då? Då svarade Dobbly - Det vet väl inte jag, det får du ta reda på. Jag gav mig ut på jakt efter ingredienserna. Jag berättade för Dobbly att jag skulle börja med nejlikorna och trollspottet. Jag gick till fladdermus grottan, svängde till höger och gick till ängen där växte det fullt av blommor. Jag hittade bara tulpaner och hundkex jag letade länge efter nejlikor men hittade inga. jag fortsatte till nästa äng och där fanns en massa nejlikor jag plockade 37 st. Jag lade blommorna i fickan och gick tillbaka till fladdermus grottan. När jag gick in i grottan började alla fladdermöss bajsa på mig. Jag fortsatte gå även om jag blev alldeles täckt av bajs, jag kom fram till knappen och tryckte på den så att stenen flyttade på sig. Jag gick in till porten och försökte tänka ut vad lösenordet kunde vara. Jag försökte få bort fladdermus bajset och jag fick bort det mesta. Jag fortsatte tänka på vad lösenordet kunde vara men hade inte en aning. Jag tänkte på alla möjliga lösenord och utan att tänka slank sesam öppna dig ur mig och kan ni tänka er porten öppnades. Jag gick in i trollstaden och där såg jag några små hus men det var inga vanliga hus för det såg ut som stora stubbar, svampar och ihåliga kullar. De var väldigt enkelt inredda såg jag genom några öppna dörrar och ingångar. I de flesta hus fanns det bara stolar, bord och sängar. Det gick fullt av troll överallt och jag gick fram till ett och sa - hej. Trollet svarade med att kolla på mig och gå iväg. Jag gick till ett annat troll och då var det trollet som sa - Hej du! Jag svarade - Hej! Skulle jag kunna få lite spott av dig? Då svarade trollet - Varför vill du det? Jag sa - För att kunna göra en magisk dryck. Trollet frågade - Vad gör den magiska drycken. Jag svarade - Den gör så att jag blir populär i skolan.  Trollet frågade - Varför vill du bli det? Då sa jag - För att alla tycker att jag är en nörd och retar mig hela tiden. Trollet svarade - Jaha ja men det kan du väl men då måste du dra mig i svansen för vi troll kan inte spotta när som helst som ni människor.
<!--[if !supportLists]-->-       <!--[endif]-->Okej. Svarade jag. Jag gav honom en burk och sa att han skulle spotta i den och så jag drog honom lite i svansen och han spottade men jag var tvungen att göra det tre gånger för att burken skulle fyllas med spott. Jag sa tack till trollet och började gå mot porten när trollet sa - Vänta! Jag vill att du hjälper mig med en sak. Jag frågade - Vad för något? Då svarade trollet - Jag vill ha något som tar bort dem här vecken i mitt ansikte. Då svarade jag - Menar du anti-rynk kräm. Då nickade trollet och sa jag tror det. Jag sa okej och gick mot porten, sa sesam öppna dig igen och gick igenom, fortsatte ut från fladdermusgrottan och gick tillbaka hem. När jag kom hem sa jag till Dobbly att jag hade skaffat nejlikor och trollspott. Dobbly sa att jag var duktig som gjorde det så snabbt. Jag lade burken med trollspott och nejlikor på mitt rum. Mamma ropade att det var mat så jag gick ner till köket När jag kom ner till köket sa jag - Mamma vad blir det för mat? Hon svarade - Det blir potatis med oxfilé och sås. Hon fick ett okej till svar. Jag åt min mat under tystnad men när jag skulle resa mig och gå sa mamma och pappa - Vänta lite Zebaztian! Jag stannade till och tänkte - Vad kan det vara nu då? Jag satte mig ner igen och pappa frågade - Vad gör du egentligen när du är ute. jag svarade - jag går i skogen. Då sa pappa jaha okej, bara undrade. Jag gick upp till mitt rum och klockan var 18:00 och det var lördag imorgon och jag hade ingenting att göra så jag tog en chipspåse och en flaska läsk, gick upp till mitt rum satte på en film på Tv:n. När filmen var slut halv tio gick jag och lade mig för jag kände på mig att det skulle bli en lång dag imorgon. När jag vaknade nästa morgon var klockan kvart över sex och jag kunde inte somna om så jag gick ner och åt en tallrik flingor. När jag var klar gick jag upp och frågade Dobbly vilka ingredienser som var kvar han sa - Myr kiss svettiga sockar och mald tandkräm. Jag svarade - Okej, men jag behöver anti-rynk kräm också. Dobbly frågade - Varför då? Jag svarade - För att trollet krävde att jag skulle ge honom någonting i gentjänst. Då sa Dobbly - Skit i trollet, skaffa dem andra ingredienserna istället. Jag sa - Jag börjar med myr kiss men hur ska jag få tag på det? Dobbly svarade - skaffa en burk med en liten träbit eller något i mitten av burken och gör några små hål, myrorna ska inte kunna komma igenom. Gå till björnberget framför berget sväng vänster och gå en bit på stigen tills du kommer en äng med en massa kullar (myr kullarna) leta upp en myrstack, fånga några myror i burken och sen kommer du tillbaka. Jag började gå mot björnberget. När jag kom fram till björnberget såg jag inga björnar, jag svängde vänster och kom fram till myrkullarna. Jag hittade ganska snabbt en myrstack och tog fram burken. Jag kom fram till myrstacken och fångade ca 20 myror i burken. Jag började gå hem, men när jag kom till berget stötte jag på en björn som sov på stigen jag försökte smyga förbi men när jag var bredvid så vaknade björnen! Björnen stirrade på honom sen sprang björnen iväg för den var rädd för myror. Jag fortsatte hemåt, när jag kom hem ställde jag myrorna på sitt rum och väntade på att dem skulle kissa. Efter tre veckors tid hade jag tillräckligt med myr kiss. Nu skulle jag ha mald tandkräm så jag hämtade sin pappas köttkvarn och tre tuber tandkräm, jag tryckte ut all tandkräm i köttkvarnen och startade den. När all tandkräm var mald hällde jag det i en burk som jag ställde på mitt rum. Klockan var nu 09:45 så jag gick och lade mig för det var skoldag nästa dag. När jag vaknade nästa morgon var klockan 06:20 så jag gick upp och åt frukost. Jag gjorde mig i ordning och gick till skolbussen och tänkte – Ännu en dag att bli retad av de där killarna. När jag kom hem så kom jag på att jag måste ha svettiga sockar till drycken också. Jag sprang upp för trappan och in till mitt rum där sa jag till Dobbly – Du måste hjälpa mig att träna nu för jag behöver svettiga sockar till drycken. Dobbly svarade – Okej då, men du måste börja med att sätta på dig ett par sockar. När jag hade satt på mig ett par sockar gick jag till Dobbly igen och han sa – Börja med att springa upp och ner för den brantaste backen du kan hitta. Jag joggade till domedagsbacken, det var den brantaste backen i hela staden. Jag började springa uppför men det var så jobbigt så jag joggade istället både upp och ner tre gånger. Sen sprang jag hem och tog av mig mina svettiga sockar och gav dem till Dobbly han tuppade av när han tog dem, men som tur var så vaknade han igen några minuter senare. När Dobbly vaknade sa han – Jag ska börja med drycken nu så stör mig inte den blir nog klar typ nästa vecka men du måste ha skaffat den sista ingrediensen inom två dagar. Då sa jag – Vilken sista ingrediens? Det var ju alla!? – 1. Du har inte fixat grädde 2. Det finns en till ingrediens, och det är den viktigaste svarade Dobbly. Dobbly fortsatte och sa – Den hemliga ingrediensen är en magisk kortlek. Det finns endast två magiska kortlekar och du måste få tag i en. Jag säger resten när du har skaffat grädde. Jag svarade – Okej då, men bara om du lovar att den är till drycken och inte till något annat. Dobbly svarade – Jag lovar. Jag gick ner till kylskåpet och tog lite vispgrädde. Jag gick upp till Dobbly igen och sa – Här får du din grädde. Dobbly vägrade ta emot den och sa – Jag sa grädde och med det menar jag vispad grädde som har stått en natt, inte vispgrädde. Jag sprang ner till köket igen och tog fram en skål och hällde i vispgrädden. Jag tog fram en elvisp, satte i kontakten, satte på den och började vispa. När grädden var färdigvispad så satte jag ett lock på skålen och tog med den upp till mitt rum, när jag kom upp satte jag den på den kallaste platsen i mitt rum, i hörnet under sängen. Jag sa till Dobbly – Nu är grädden färdig vispad så nu måste du berätta hur jag får tag i en sådan där kortlek? Dobbly svarade – En av dem finns på andra sidan floden bakom domedagsbacken och den andra finns i drakdagiset. Jag sa – Men då tar jag ju den bakom floden för den är ju lättast. - Tro inte det… sa Dobbly. Jag sa – men drakdagiset ligger väl jättelångt bort? Dobbly svarade – Den på andra sidan floden ligger nergrävd 1 kilometer i jorden och det är 3 mil dit. Medans den i drakdagiset ligger 4,5 kilometer härifrån och den är lättare att ta, men du måste få den från drakarna där. Okej jag tar väl den i drakdagiset då, sa jag. Sen gick jag och lade mig för klockan började bli mycket. När jag vaknade nästa morgon så gick jag och åt frukost men jag åt bara halva för jag var så spänd och hade ingen aptit. Mamma blev orolig och frågade – Vad är det Zebaztian? Mår du inte bra? Jag svarade – Jag vet inte riktigt jag har lite ont i magen. Mamma sa – Det är nog bäst att du stannar hemma ifrån skolan idag. Jag sa – Okej mamma och gick upp till mitt rum. Jag tog fram grädden och gav den till Dobbly. Jag hade hört talas om vart drakdagiset låg när jag var i trollstaden så jag gav mig iväg. När jag kom fram så frågade jag ”drakdagis fröken” om jag kunde få deras magiska kortlek och hon sa – Ja det kan du för vi använder den ändå inte. Jag gick tillbaka hem och gav kortleken till Dobbly som började göra drycken men precis när drycken var klar hörde Dobbly att det kom en liten armé av troll på myrkullarna så han sa – Drick drycken fort för den gör dig stark också så drick, drick, drick! Jag drack drycken och gick bort till myrkullarna tillsammans med Dobbly. När vi kom dit såg vi trollen och tyvärr så såg de oss så ledaren skrek - ATTACK! Jag kände att någon stack något i handen på mig och kollade vad det var och det var ett svärd. Jag sprang fram mot trollen med mitt svärd och började slå dem med det men när jag hade skadat typ halva armén så skrek ledaren – RETIRERA! RETIRERA! Så dem erkände att jag hade vunnit så jag gick hem och lade mig och sov nästa dag när jag kom till skolan var jag snygg, stark, cool och populär.
Slut


Av Wilma Klasson & Oskar Kling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar