måndag 4 mars 2013

SPÖKHÄSTEN

Den här berättelsen handlar om en flicka. Hon är i 13 år gammal. Hon har en häst som heter Moondancer. Flickan heter Linda Andersson. Hennes dröm är att få möta vildhästarna. Linda bor på en gård tillsammans med sin familj. En dag i juni får hon reda på att hennes kompis hade blivit kidnappad av några tjuvar. Hennes hjärta går sönder i bitar  och den enda som kan trösta henne är Moondancer. Linda går ut till henne och ser något väldigt fint som står i Moondancers hage. När hon krupit under staket är det som bortblåst. Hon sätter sig i gräset hos sin häst som verkar helt oberörd.

Kapitel 1 Rymningen
Hon vet hur hon ska rymma men hon vet ju inte VAR Amanda är!  Plötsligt kommer Lindas pappa ut och säger att det är lunch. När hon går in för att äta hör hon en spöklik gnäggning. Hon vänder sig om och tittar sig omkring, sen hör hon gnäggningen igen. Hon blir rädd och springer in. Hon låser dörren och försöker lugna ner sig, men det går inte. Utanför fönstret är det något svart som skymtar  förbi! Hon går upp till sitt rum och tittar ut genom fönstret. Hon ser en svart häst som står utanför rummet. Linda drar fort för gardinerna och lägger sig i sin säng och drar täcket över huvudet. Hon somnar. När hon vaknar tror hon att hon bara har drömt. Men det var inte sant. Hon har inte drömt. Hon går ner till köket och äter frukost. Sen går Linda ut till stallet för att fodra hästarna. Hon går en sväng med Moondancer för hon har bestämt sig för att kolla vem som äger hästen som gnäggade. Linda går till alla bondgårdar i närheten, men de hade ingen häst var lös. Hon går till udden där det finns ett gammalt torp med ett stall. Hon binder upp Moondancer vid ett träd vid torpet.

Kapitel 2 Spökhästen
Hon går in i stallet tittar efter hästen som gnäggade. Hon ser den inte. Sen får hon syn på en gammal gubbe. Han säger:

                                        GÅ UT HÄR IFRÅN!!!!
                                        Jag visste inte att någon bor här!
                                        Jag har alltid bott här!!
                                        Har du möjligtvis en häst som ofta rymmer?
                                        JAA
                                        Vad heter den?
                                        Jag vet inte.
                                        Vad kallar du den för?
                                        Jag kallar den inte för något speciellt. Ett bra namn till honom är Spökhästen för han dyker upp hursomhelst!
                                        Ehh, jag måste gå nu!!!
                                        - Okej
När Linda kommer ut är hon rädd. Hon tänker på vad han sa " Jag har alltid bott här!".  Sen hör hon ett rop. Hon tittar sig omkring och ser en trollkarl. Han säger:
                                        Vart är du på väg unga dam?
                                        Jag letar bara efter min kompis som blivit kidnappad.
                                        Jaha, om jag då säger att du inte får det då?
                                        Då ringer jag mamma och pappa!
                                        Okej, du har inte hört något om Spökhästen?
                                        Joo, det har jag, hurså?
                                        Äh, jag bara undrade.
                                        Eh, jag måste nog gå nu, hejdå!
                                        Okej, hejdå!

Kapitel 3 Amanda, äntligen!

När hon är på väg hem ser hon ett hus som inte stått där förut. Hon tittar in genom fönstret i huset  och där ser hon Amanda, fast hon är i knipa. Det står en maskerad man framför och en vid sidan av henne. Den maskerade killen som står framför henne har en kniv i handen. Linda ser också att Amanda gråter. Plötsligt kommer på hur hon ska rädda Amanda. Sen sätter hon igång. Hon börjar med att hoppa upp på Moondancer. Därefter öppnar hon dörrarna. Sedan tar hon Amandas hand och låter henne hoppa upp på Moondancer. De två tjejerna galopperar iväg. På vägen hem möter de trollkarlen. Han säger:
                                        Var är spökhästen?
                                        Jag vet inte och jag tänker aldrig säga det till dig!!!!
                                        Men då kommer du inte förbi mig!!
                                        Jag har bråttom! Om du inte flyttar på dig så hoppar jag över dig!!!!!
                                        Men då dödar jag din kompis!
                                        Som du vill, men jag hoppar nu!!!!
Linda hoppar och när de kommer hem ser de spökhästen igen fast nu galopperar den i skogen.
När föräldrarna får höra om allt de gått igenom är de väldigt glada över att de kom hem utan att ha brutit några ben. Ni undrar så klart vad som hände med tjuvarna! Jo, de hamnade i fängelse resten av sina liv.

Slut

Av Wynja Rubin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar