måndag 4 mars 2013

VÄGEN HEM

-Jag heter Emilie.
-Jag fyller 13år idag.
-Jag ska precis gå till skolan, med Nelly.
-Nelly är min bästa vän.
-Vi brukar ta en genväg genom skogen när vi går till skolan.


Det känns som om skolan aldrig tar slut. Tänker Emilie.
Hon längtar tills hon kommer hem.


-Jag går in i biblioteket, sätter mig och kollar runt.
-Det är något mystiskt med det här rummet,
tänker Emilie.
Emilie reser sig upp.
Hon läser på en gammal bok.
-"Allt Du Behöver Veta Om Portaler".
Emilie tar tag i boken.
Tar sakta ut boken.
Emilie hoppar till!
Hela bokhyllan öppnar sig!
Ett stort ljust sken kommer mot Emilie.
Hon tänker inte på va hon gör, Emilie går in......
Hon far runt över allt där inne i portalen.

-Vad har jag gjort!!
Emilie fattar ingenting!
-Hur är detta möjligt!?
-Hjälp mig!

Emilie hör hur bokhyllan stängs.

Hon far runt i någon slags magisk värld.
Där är det jätte fint.
Men det kan hon inte tänka på nu!
Det ringer snart in!
-Vad ska jag säga till mamma, pappa och min lärare!
Ska jag säga: Jag var bara i biblioteket?
-Det går inte, man är inte i biblioteket, ja jag vet inte hur länge jag kommer att vara här....
Helt plötsligt från ingen stans så trillar hon rakt ner på en hård grusväg.
Först blir Emilie bara rädd.
Sen ställer hon sig upp.
Då känner hon igen sig.
-Det är ju, en OND version av där jag bor!
-Coolt, men hur ska jag komma här ifrån?
-Hallå?
-Någon här!?
Det kommer fram en pojke till Emilie.
-Hej!
-Jag heter Victor.
-Vad gör du här?
-Jag vet inte, förresten jag heter Emilie.
-Hur kom du hit?
-Jag var i skolans bibliotek, kollade på en bok som heter : "Allt Du Behöver Veta Om Portaler".
-Jag lyfte på den och skulle läsa, så vips! Så var jag här!
-Så du är inte härifrån?
-Näää.....
-GÖM DIG!! SPRING!!....
-Varför?
-Vampyrerna! Dom kommer att jaga dig!
-Men, Victor. Hur kommer jag härifrån?
-Jag har inte tid att för klara! SPRING!!
-Men Victor hur vet dom att jag är här?
-Det spelar ingen roll nu, vi måste hitta portalen!!
-Så du vet hur jag kommer hem?
-Ja, typ. Men du får faktiskt hjälpa mig!
-Ok!
-Portalen finns långt in i en grotta.
-Men Gud va lätt asså!
Grottan ligger bara en liten bit ifrån vampyrernas ställe.
-Oooo.....
-Kom vi måste gå nu.
Också gick och gick dom.
Snart var dom framme.
-Är vi framme snart Victor?
-Japp!
-Jag måste hem nu Victor, mamma och pappa kommer att bli oroliga.
-Ta det lugnt Emilie.
-Okej...
-Vi är framme!
-Ja!
-Gör nu som du gjorde i biblioteket.
-V-v-Victor!!! VILKA ÄR DE!!
-VAMPYRER!!
-Aaa!!...
Vitlök! Tänker Victor...
-Jag hämtar vitlök! Säger Victor snabbt.
-Bra!
Och så hämtar Victor vitlök, dom skrämmer iväg vampyrerna och allt löser sig!


När Emilie ska gå igenom portalen så säger hon:
-Tack Victor!
Och hoppar igenom portalen.

När Emilie kommer hem undrar alla var hon har varit.
Alla var oroliga.
-Emilie! Var har du varit!?
-Vi var så oroliga!
-Var var du egentligen?
-Em...
Det snurrar i Emilies huvud, va ska hon säga?
-Em, jag var...
- ......På väg hem, men kom vilse.
-Okej, men nu är du iallafall här igen.
Alla kompisar,mamma, pappa och lärarna var där.
Det var lite pinsamt. Tyckte Emilie.
Men det var skönt att vara hemma igen!
-Jag har varit på en fantastisk resa som jag aldrig kommer att glömma!  Sa Emilie.



Av Ellen Svensson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar