måndag 4 mars 2013

IDA OCH PLANETEN SUPER FLEX

   -Jag heter Ida och är 11 år. Jag har en lille bror som heter Leo (9 år), en mamma som heter Sofia (40 år) och en pappa som heter Liam (44 vår). Mina föräldrar är skilda.

Idag ska jag åka till min pappa. Pappa bor på landet.  Det är rätt så långt dit. Jag får åka buss ensam med Leo. Det är kul att vara hos pappa. Där han bor, bor min bästa vän Anna. Varje gång jag är hos pappa så träffar jag Anna. Vi har alltid kul tillsammans! Nu följer mamma mig och Leo till bussen. Det är ganska mycket folk som väntar på att bussen ska komma.

Det väldigt mycket folk i bussen. Det är många som pratar. Men jag sitter bara här och lyssnar på musik och Leo spelar spel på sin mobil. Vi har åkt rätt så långt nu, ungefär halvvägs. Jag önskar att Anna är här nu.

Nu är bussen äntligen framme! Pappa står och väntar på oss. Jag kliver ur bussen och går fram till pappa och ger honom en kram. Sen går vi hem till gården och fikar.

När vi sitter och fikar, frågar jag pappa ifall jag får gå till Anna. Pappa tycker att det är okej. Jag dricker upp det sista som är kvar i glaset. Sen går jag till Anna.

Hos Anna är det alltid jätte kul. Vi hittar alltid på massa roliga grejer att göra. Anna gillar också magi, ibland läser vi magi böcker. Idag läser vi en bok som handlar om ”3 onda super hjältar” från yttre rymden. Jag vet att det låter töntigt men det är faktiskt jätte kul. Tycker iallafall jag och Anna. Jag och Anna misstänker att dem där super hjältarna kanske finns. Det där låter väl töntigt tycker du? Men tänk om....   Vi kanske har rätt. I boken stod att ”super hjältarna” kunde göra hela världen ond! Jag och Anna tycker det är jätte spännande så vi skulle gå och kolla ifall det fanns fler böcker om ”dem 3 onda super hjältarna”. Så vi gick till byrån och öppnade lådan, och så kom det något litet glittrande fram. Det är först lite konstigt, men sen fattade både jag och Anna. Det är ju klart att det är en älva!!
-Hej! sa älvan bestämt.
-Hej! sa jag och Anna som svar.
-Vi behöver eran hjälp! sa älvan stressat.
-Va? Vi? Hur kan vi hjälpa dig egentligen? frågade jag.
-Vi har hört att ni vet mycket om dom 3 onda super skurkarna.
- Skurkar? I boken stod det om hjältar. sa Anna förivrat.
-Ja, dom är onda. Vi har inte tid att stå här och babbla! sa älvan argt.
-Okej, men vart bor dom?
- På planeten Super Flex!
Jag och Anna fattade ingenting. Vad är Super Flex liksom? Men jag och Anna ville ändå hjälpa den lilla älvan.
- Föresten va heter du? sa jag.
- Viola, se så skynda er nu flickor!
- Vi måste till planeten Super Flex!

Älvan trollade fram något slags rymdskepp. Det är jätte coolt, tyckte både jag och Anna.
-Ska vi åka i det rymdskeppet?? frågade jag förvånat.
- Glittrar det för lite?
- Nej! Absolut inte!! sa jag.
- Okej, va bra, då åker vi! sa Viola.
Och så klev vi in i det glittrande rymdskeppet.
-Wow..... sa jag och Anna samtidigt.
Det är glitter överallt. Alla knappar, stolar, vägar och till och med ratten. Det är så coolt.
-Sätt er tjejer. sa Viola nöjt.
Vi satte oss ner i dem glittrande stolarna.
-Föresten, varför vill du ha med oss?
-Ida, du har en magisk kraft som behövs för att besegra skurkarna.
-Nej, varför skulle jag ha en magisk kraft?
- Du har det, jag lovar.
Jag fattar ingenting, vadå jag? Jag kan ju rätt så mycket om magi, men ändå!
-Är det långt kvar Viola? sa Anna.
-Nej, vi är framme om 5 minuter.
-Okej, va bra.
Och då var vi framme på planeten Super Flex. Det var mörkt och lite läskigt.
-Så vart är dom där skurkarna? sa Ida lite kaxigt.
-Dom är på andra sidan av Super Flex. sa Viola.
-Jag fixar en glittrig "bil".
- Wow, du kan typ fixa allt. sa. Anna.
Det är jätte coolt här på planeten Super Flex.
-Viola, varför har vi inte hört om planeten Super Flex?  frågade jag.
-Planeten Super Flex har ingen upptäckt än.
-Aha...
Viola trollar fram en jätte glittrig bil. Den är rosa, grön och lila.
-Så tjejer hoppa in.
-Tack så mycket.
Och så åkte vi över halva planeten. Den var mörk överallt, och då menar jag verkligen överallt.

Nu är vi ÄNTLIGEN framme. Här är nästan mörkare än där vi var innan.
-Så, vart är skurkarna?
-Vet inte men dom ska vara är om kring. Sa Viola förvirat.
Men helt plötsligt hoppar några fram. Gissa vilka det är?
-Aaaaa, dom 3 onda skurkarna! Skrek Viola till.
-Var? Frågade jag.’
-Bakom dig… sa Viola viskande.
-Vad gör ni är? frågade en skurk.
-Vi är här för att besegra er. sa Ida lite kaxigt.

Och så började kriget. Älvan trollade fram några glittriga svärd och någon glittrig dryck. Efter ungefär 2 timmar är kriget nästan över, Anna hade skadas sig lite men Ida och Viola kämpade på. Det är bara en kvar från skurkarna och det var tjejen Azula. Dem onda killarna, Roku och Kuruk fick ett svärd i magen så dem dog. Ida satt ett svärd rakt i ryggen på Azula när hon slogs mot Viola. Så till slut vann Ida, Anna och Viola. 
Nu är dom på väg hem. När Ida och Anna kom hem gick dem till Ida och Idas lille bror Leo berättar om en bok som heter ”De 3 onda skurkarna”.  Det handlar förstårs om Ida, Anna och Viola.

SLUT!!!!!

Av Felicia Ahlberg& Ellen Svensson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar